onsdag 3 mars 2010

Before The Dawn - Soundscape Of Silence (2008)

Genre: Melodisk death/gothic metal
Förlag: Stay Heavy Records


Nu i början av min blogg kommer jag förmodligen mest hylla band jag anser är äckligt bra. Detta är definitivt ett av dem. Detta är emotionell tung metal i sitt esse. Vissa av låtarna kan vara lite småsega generellt, men över lag så är detta ett riktigt riktigt bra album. Och detta till stor del på grund av låten Monsters.

Den låten är extremt bra. Jag har lyssnat på den säkert 50 gånger, och har fått folk att gilla Before The Dawn bara genom att visa den låten.

Måste dock inflika att Lars Eikind som sjunger rent har en väldigt speciell röst, som jag kan tycka är dryg vid vissa tillfällen i vissa låtar. Men när Toumas Saukkonen tar i och growlar loss vid de vildare partierna glöms detta helt bort och man försvinner bort i en våg av emotionell awesomeness!

Rent musikaliskt känns det som bandet är väldigt bra sammanspelat rent spontant. Alla instrumenten klickar totalt med varandra, och gitarrslingorna som kommer alltsom oftast i låtarna är riktigt välkomponerade och passar perfekt.

Måste dock säga, efter all denna lovprisningen, att deras album från 2003 - My Darkness känns bättre än detta rent generellt, även om Monsters förmodligen är deras bästa låt.

Så, vad väntar ni på, youtuba Monsters nu om ni inte redan har den på repeat!

7,5/10

2 kommentarer:

  1. Jag gillar deras låt "Father And Son". (dock typ den enda jag hört), men den är bra. :P

    SvaraRadera
  2. Den flippin äger! Men lyssna på monsters! :D

    SvaraRadera