fredag 12 mars 2010

Kittie - In The Black (2009)

Genre: Nu Metal/Metal Core
Förlag: E1 Music

Detta bandet har hängt med mig väldigt länge. Jag kommer ihåg att jag gillade Kittie redan som liten valp. (Gissningsvis 13-15 år när jag fann dem.) Minns att skivan Spit snurrade i mina öron ganska frekvent. Tyckte det var asballt med ett band med bara tjejer som spelade metal. (Skyller på puberteten.) Jag kände inte till så många band med tjejer i överhuvudtaget på den tiden. Det var innan, eller precis i början, av min användning av gudagåvan MP3.

Jag tappade dock bort detta bandet ganska rejält, och lyssnade i stort sett inte på det förren förra året. Då upptäckte jag plötsligt att Kittie släppte ny skiva den 15:e September '09. Så, jag tankade ner Spit igen och lyssnade igenom det. Jag kom fram till att det är fan inget klockrent album. Till exempel, när man har briljanta kvinnliga growlare som Angela Gossow från Arch Enemy och Otep Shamaya i Otep så bleknar Morgan Lander och Mercedes Lander från Kittie rätt hårt.

De kan inte direkt hålla tonen vare sig de growlar eller sjunger. Rent musikaliskt är det helt enkelt inget vidare. Men inte bryr jag mig om det, det ger bandet en lite råare ton på något mystiskt vis.

Oavsett. När jag väl fick ner deras nya album, var jag milt skeptisk. Trodde inte många bandmedlemsiterationer och många års frånfall från mitt liv skulle ge något positivt.

Men i detta albumet har verkligen Morgan hittat sin fulla potential. Hennes röst har utvecklats något enormt i mina ögon. Eller öron kanske.

Albumet börjar lugnt med introt Kingdom Come, som bara är lite plink på en gitarr. Men redan i första låten, My Plague, märker jag att hon utvecklat sin röst något enormt. Hon har fått en mycket mer stabil och grövre ton än hon hade i Spit. Jävligt bra utveckling.

Deras låt Die My Darling känns som de plagierat de orden ganska bra från ett annat mycket välkänt band. Men den är faktiskt rätt skön trots det!

Som helhet är albumet dock långt ifrån hundraprocentigt enligt mig. Nog för att de gjort stora framsteg i sina röster. Men de flesta av låtarna känns inte så väldigt inspirerande.

Kan dock ge dem en stor highfive för utveckligen. Jag gillar't!

Hade alla låtarna varit som My Plague hade jag gett dem en stark 8. Men pga att det tappar lite ju senare i albumet man kommer, så får de nöja sig med 6½/10.

MEN. Om ni inte hört Kittie förr råder jag er att youtuba låtarna Brackish från Spit, och My Plague från In The Black!

Håll till godo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar